یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به مصوبه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل، این نهاد را به اتخاذ اقدامات خصمانه علیه این رژیم متهم کرد.

سازمان ملل

به گزارش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که شورای حقوق بشر سازمان ملل به "عرصه اتخاذ اقدامات خصمانه علیه این رژیم" تبدیل شده است.

نتانیاهو مصوبه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل را اقدامی خصمانه علیه رژیم صهیونیستی دانسته و مدعی شد که «این سازمان به "سیرک" اسرائیل ستیزی و حمله به تنها مقر دموکراسی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و موارد نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و کره شمالی را نادیده می گیرد.»

وی با تکرار ادعاهای خود درباره عملیات‌ مقاومتی فلسطینیان مبنی بر "اقدام تروریستی" بودن آنها تاکید کرد که « این احمقانه است که شورای حقوق بشر به جای پرداختن به عملیات تروریستی فلسطینیان و عملیات داعش در اروپا، اسرائیل را محکوم می‌کند.» نتانیاهو تصریح کرد که «اسرائیل از دولت‌های عضو این شورا می‌خواهد که به مصوبات به تعبیر وی جانبدارانه شورای امنیت علیه تل آویو پایبند نباشند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجشنبه گذشته ( 5 فروردين) با پیش نویس قطعنامه قرار دادن نام شرکت‌های فعال در شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری، قدس و بلندی های اشغالی جولان در "لیست سیاه" که قرار است هر سال به روز رسانی شود، موافقت کرد. این قطعنامه در راستای بحث‌های فصل 7 اقدامات شورای حقوق بشر که در راستای آن فصلی کامل به مجموعه قطعنامه های تصویب شده علیه رژیم صهیونیستی اختصاص یافته است، به تصویب رسید و 32 کشور به آن رای موافق و 15 کشور رای ممتنع دادند و هیچ کشوری با آن مخالفت نکرد.

قطعنامه مذکور ضمن محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی، از این عملیات به عنوان اقداماتی غیر قانونی یاد کرده است. این قطعنامه همچنین خواستار خودداری کشورها و طرف‌های بین‌المللی از ارائه هر گونه کمک به عملیات شهرک سازی شده و به شرکت‌ها و پیمانکاران نسبت به مشارکت در طرح‌های اقتصادی و تجاری مربوط به شهرک‌های صهیونیستی هشدار داده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سخنگوی وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس نیز ضمن رد این مصوبه مدعی شد که «این مصوبه دلیل دیگری بر طرفداری بی‌وقفه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است که همیشه از اسرائیل انتقاد می‌کند و عرصه‌های دیگر نقض حقوق بشر در جهان و در راس آنها سوریه، لیبی و کره شمالی را نادیده می‌گیرد.»

از سوی دیگر، نماینده رژیم صهیونیستی در نهادهای سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این مصوبه و نیز سه مصوبه دیگر شورای مذکور علیه تل آویو تصریح کرد که این مصوبه‌ها شورای حقوق بشر را به "عرصه دیوانه‌بازی" تبدیل کرده است. وی ضمن اعلام مخالفت این رژیم با مصوبه‌های مذکور مدعی شد که «وقتی سازمان ملل بر روی منافع یهودیان انگ می‌زند تا زمینه تحریم اسرائیل را فراهم سازد، این مساله برای ما یادآور دوران ظلمت‌زده تاریخ بشریت است.» دانی دانون خاطر نشان کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل به آلت دست پویش‌های ضد صهیونیستی مانند پویش بین‌المللی تحریم رژیم صهیونیستی موسوم به " BDS " تبدیل شده و فلسفه سامی ستیزی و مخالف با اسرائیل را در پیش گرفته است.

این در حالی است که آمریکا قبل از تصویب مصوبه اخیر شورای حقوق بشر تلاش‌های گسترده ای را برای ممانعت از تصویب هر گونه مصوبه ای علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده بود و ضمن درخواست از کشورهای عضو این شورا و هیات‌های دیپلماتیک آنها برای عدم حمایت از مصوبه مذکور، رای‌گیری درباره آن را چندین ساعت به تعویق انداخت و در همین مدت، جان کری وزیر خارجه آمریکا ضمن برقراری تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش کرد وی را متقاعد به پس گرفتن پیش‌نویس این قطعنامه و یا دست کم ایجاد برخی تغییرات در آن کند. اما به گفته یک مسئول فلسطینی، عباس با این درخواست کری مخالفت کرد و تاکید نمود که قصد ندارد بند 17 پیش‌نویس این قطعنامه را لغو کند. علاوه بر این، تلاش‌های "ناصر جوده" وزیر خارجه اردن هم برای متقاعد کردن عباس به تعدیل پیش‌نویس این قطعنامه بی‌نتیجه ماند.

آنچه باعث نگرانی بیشتر رژیم صهیونیستی شده است، این است که پیش نویس این قطعنامه به همت طرف فلسطینی و با حمایت مصر و برخی کشورهای عربی و اسلامی دیگر ارائه شده بود و ضمن محکوم کردن شهرک سازی‌ها، از این اقدام به عنوان اقدامی غیر قانونی یاد کرده و از کشورهای جهان خواسته بود که از ارائه هر گونه کمک به این پروژه‌ها خودداری کنند. این قطعنامه همچنین به شرکت‌ها و پیمانکاران نسبت به مشارکت در این پروژه‌ها هشدار داده است، اما حساس‌ترین بند آن جایی است که از کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که «بانک اطلاعاتی ویژه‌ای درباره هر شرکت تجاری فعال در شهرک‌های صهیونیستی تهیه کرده» و هر سال آنرا به روز رسانی کند.

این مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل جنجال گسترده‌ای در داخل اسرائیل به دنبال داشت و تزیپی لیونی وزیر امور خارجه سابق این رژیم حمایت کشورهای جهان از آنرا به معنای فروپاشی منطق سیاسی اسرائیل دانست و تاکید کرد که « موافقت شورای حقوق بشر با مصوبه‌های ضد اسرائیلی مساله تازه‌ای نیست و این شورا دستور کاری در فصل 7 خود دارد که در آن آمده است «چه کاری باید علیه اسرائیل بکنیم.» اما وی مدعی شد که مساله نگران کننده درباره این مصوبه جدید این است که کشورهای به تعبیر وی "نزدیک به اسرائیل" هم با این مصوبه مخالفت نکرده‌اند و شورای حقوق بشر قدس اشغالی را یک شهرک صهیونیستی می‌داند و این یک شکست سیاسی خطرناک است.

لیونی خاطر نشان کرده است که «عرصه سیاسی به میدان تاخت و تاز فلسطینیان تبدیل شده است و آنها هر طور که بخواهند بازی می‌کنند و ما هیچ حمله‌ای نمی کنیم و دروازه خود را باز گذاشته‌ایم.» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که مساله بدتر این است که ما می‌توانستیم جلوی برخی حملات را گرفته و آنرا به ضد حمله‌ای به نفع خود تبدیل کنیم. ما به جای اینکه بخواهیم شهرک‌های صهیونیست نشین و قدس را حفظ کنیم، آنها را از دست می‌دهیم و اگر بخواهیم همچنان چشمان خود را به روی این مسائل ببندیم، داستانی که برای شهرک‌های صهیونیستی آغاز شده است، در نهایت به نابودی اسرائیل منجر خواهد شد.

در همین راستا، اویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب راستگرای افراطی "اسرائیل خانه ما" نیز روز جمعه از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خواست که روابط تل آویو با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را قطع کند. لیبرمن در واکنش به مصوبه اخیر شورای حقوق بشر که اسامی برخی شرکت‌های صهیونیستی و بین‌المللی را به خاطر تعاملات شان با شهرک‌های صهیونیست نشین در لیست سیاه قرار داده بود، خواستار قطع ارتبط اسرائیل با این نهاد سازمان ملل شد.

کد خبر 328851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha